reklama

S moslimom sa netreba baviť o islame a Izraeli

Keď som spoznal Ahmeda, egyptského manžela mojej kamarátky Katky, zapôsobil na mňa skvelo. Intelignetný, priateľský človek, v ktorom som získal nového kamaráta. Problém vznikol krátko pred koncom našej dovolenky – s Ahmedom sme otvorili citlivú tému vzťahov kresťanstva a islamu. Vtedy som pochopil, aká priepasť je v skutočnosti medzi nami.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (109)

Tohtoročnú dovolenku som sa rozhodol stráviť v Egypte. Jedným z hlavných argumentov, pre ktorý som si túto destináciu vybral, bolo, že moja kamarátka sa tu vydala za Egypťana a veľmi sa tešila na návštevu zo Slovenska. Zvítanie bolo srdečné. Rovnako príjemné bolo zoznámenie sa s Katkiným manželom Ahmedom. Ahmed bol od začiatku veľmi milý a priateľský. Veľmi ochotne nás sprevádzal po uličkách Hurghady, vzal nás do najlepších podnikov a ukázal nám aj časti mesta, do ktorých turisti nechodia často a ktoré sú preto jedinečné svojou autentickou atmosférou arabského sveta. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezabudnuteľné sú najmä večery, ktoré sme spolu trávili v plážovom bare. Vyvalení na mäkkých vankúšikoch za svitu mesiaca a šumu morských vĺn sme fajčili sishu – arabskú vodnú fajku – a navzájom si vymieňali informácie o našich krajinách. Bolo zaujímavé počúvať rozprávaniu človeka, ktorý sa narodil a žije v natoľko odlišnom nábožensko-sociálnom prostredí. Vďaka mojej kamarátke – Slovenke, štúdiu na univerzite a tomu, že Ahmedov otec pracuje v Nemecku, bol Ahmed rozhľadeným mladým človekom, ktorý bol pyšný na svoju krajinu, jej históriu i súčasnosť. Tešil som sa z toho, že moje médiami vytvorené predsudky o moslimoch ako fanatických horlivcoch viery, opásaných výbušninou, sa nenaplnili. A tešil som sa tiež preto, lebo som si tu našiel nového kamaráta. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Až jedného večera, tri dni pred naším návratom domov, sme s Ahmedom otvorili citlivé témy. Keď sa Ahmed rozhovoril o islame, pokúšal som sa ekumenicky hľadať náboženské paralely typu: „Ahmed, islam má jedného boha rovnako ako kresťanstvo. Váš boh má proroka Mohameda, náš boh má Ježiša.“ Čoraz viac som však nadobúdal pocit, že naša diskusia je nerovná. Zatiaľ čo ja som vystupoval zmierlivo, snažil sa pochopiť odlišné myslenie môjho egyptského kamaráta, Ahmed sa dostával do varu. Tvrdil, že predsa boh nemôže mať syna a pod. Skrat v porozumení nastal v okamihu, keď mi položil otázku, ako na Slovensku vnímame Izrael a čo si myslíme o moslimoch. Bol som úprimný a Ahmedovi som primeraným a citlivým spôsobom povedal o našich obavách z expanzívneho militantného islamu, o tom, že pre nás je nepochopiteľný kult mučeníctva a že občas mám pocit, že zmysluplný dialóg medzi kresťanským a islamským svetom nie je v súčasnosti možný. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ahmed naopak vyjadril bytostnú nenávisť k Izraelu. Povedal, že moslimský svet má pocit, že Európa ho zradila, keď ostro neodsúdila akcie Izraela v Gaze a Libanone. A tiež poznamenal, že ak mučeník odpáli seba a civilistov v tržnici, je to omnoho menšie zlo, ako keď Američania z kilometrovej výšky bombardujú civilné štvrte miest. Každý má svoje videnie sveta. Moje je ovplyvnené CNN, Ahmedovo Al-Arábijou. Ja som liberálny katolík, Ahmed ortodoxný moslim. Ja pochádzam z relatívne bohatej Európy, Ahmed z chudobného Egypta.  

Ja dnes sedím v práci za počítačom, čítam na internete o prijatí moslimských lídrov pápežom, a premýšľam o tom, prečo dobrých ľudí rozdeľuje politika, náboženstvo, viera... Do Egypta sa však budúci rok určite vrátim.

Marek Kopča

Marek Kopča

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Uhryznutý diaľkami" a cestovaním. Syn, brat, kamarát, miles Christi neustále a s radosťou krížom-krážom blúdiaci vo svojom a v našom svete, plnom ľudí, príbehov a zázrakov. Zoznam autorových rubrík:  Svet, v ktorom žijemeMôj svetNechajte ma snívaťO láskePútnikov denníkNevyjasnené príbehyŠport a hryPolitikaKorešpondenciaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu