reklama

Medzi nami, veľkými chlapmi

Mohol by som začať infantilným, ale milým spôsobom, akým to robia deti vo svojich slohových prácach: keď mamička prišla z pôrodnice, priniesla v náručí malý uzlík. Jeho meno bolo Milanko. Od toho okamihu uplynulo už viac ako pätnásť rokov a ja si dodnes živo pamätám, ako veľmi som bol sklamaný, pretože som si želal ešte jednu sestru. S tou prvou som totiž do dnešného dňa nadmieru spokojný. Dnes by som môjho bračeka nevymenil za nič na svete.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
My dvaja
My dvaja 

Je zvláštne, keď si v slabej chvíli uvedomím, že Milan je už právoplatným držiteľom občianskeho preukazu Slovenskej republiky a prvý rok sa trápi s gymnaziálnym učivom. Stále ho mám v pamäti ako malého, večne neposedného a otravného špunta, ktorý mi na jednej strane odpálil nespočetné množstvo nervových buniek, na druhej strane výrazným spôsobom obohatil môj život. Občas ma pochytí melanchólia a v prítmí izby si prehrávam VHSky rodinného videa na starom prehrávači značky Funai. Sledujem pohyblivé obrázky, ktorým strhujúcu dynamiku dodáva malé chlapča, samá ruka, samá noha, s veľkými hnedými očami ako nový stredobod nášho rodinného mikrosveta. Stále je v pohybe, stále otravné, stále plné nápadov, ktoré rozhýbu kosti a svalstvo usadených dospelákov. Sledujem, ako sa časom menia črty jeho tváre, zlepšuje zručnosť pri kopaní do futbalovej lopty či klikanie do klávesnice, keď sme spolu trávili dlhé hodiny pri PC hrách, sledujem prvé slová, ktorými komolil svoje priezvisko na výrazy, ktoré dodnes zostali jeho dôvernými prezývkami, o ktorých vedia len tí najbližší.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bez pátosu môžem povedať, a dúfam, že sa otec neurazí, že brata som vždy vnímal ako svojho polovičného syna. To viete, mať staršieho brata je pre chlapca výzva, motivácia, možnosť vytvoriť si svoj vzor. A pre staršieho brata, pre mňa, je to možnosť odovzdať svoje skúsenosti a názory niekomu, kto by azda raz mohol kráčať v mojich stopách. Občas sa to, samozrejme, obrátilo proti mne, pretože vety typu „ale Marek povedal, že...", „ale Marek to robí takto a takto..." prirábali vrásky na tvárach rodičov, keď sa pokúšali drobcovi vysvetliť, čo je správne a čo nie.

Tak ako Janku, našu sestru, tak aj Milka som uvádzal do sveta, ktorý ho fascinoval. Každoročný výlet bicyklami na zrúcaninu Devína, naháňanie puku po zamrznutom rybníku za dedinou, mastenie kariet do neskorých nočných, či už vlastne skorých ranných hodín, fanúšikovanie obľúbenému hokejovému tímu, prechádzky po zimnej dedine a rátanie rozžiarených vianočných stromčekov v oknách, časté rozhovory bez konca... Naše spoločné súťažné disciplíny tvoria náš spoločný svet. A ja musím priznať, že čoraz častejšie má Milan navrch. V stolovom hokeji mu už niekoľko rokov nenasúkam 10:0, v bojových počítačových hrách som sa zmenil z ochrancu na jeho chránenca, v pretláčaní rukou musím naozaj viac zabrať ako kedysi a módne trendy odkukávam viac ja od neho ako on odo mňa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Starneme, vravím si, keď sledujem tie staré pásky a ich obsah porovnávam s prítomnosťou. Dospievame, dodávam jedným dychom a cítim zmiešané pocity. Dokedy ešte budem pre môjho krpca vzorom? Dokedy bude uprednostňovať moju spoločnosť pred partiou kamarátov a dievčat? Kedy nastane chvíľa, keď v sobotu prídem na návštevu rodičovského domu a on ma nebude čakať medzi dverami s neúspešne skrývaným nadšením z môjho príchodu? Dokedy budem ja tým človekom, ktorého bez váhania označuje za svojho veľkého brata a zároveň najlepšieho kamaráta?

P.S.: Drahý Milanko, chcel by som Ti povedať toľko vecí, ale vieš už, ako to medzi veľkými chlapmi chodí. Radšej Ťa nabijem v kartách, pokarhám za zlú známku, plesknem poza ucho, keď odvrávaš mame... Chcem len, aby si vedel, že pre mňa znamenáš omnoho viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Vždy si bol a vždy budeš môj malý veľký brat. Kľúčová esencia môjho vnútorného sveta. A neboj sa, v sobotu všetkým ukážeme, ako sa hrajú karty :-)

Marek Kopča

Marek Kopča

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Uhryznutý diaľkami" a cestovaním. Syn, brat, kamarát, miles Christi neustále a s radosťou krížom-krážom blúdiaci vo svojom a v našom svete, plnom ľudí, príbehov a zázrakov. Zoznam autorových rubrík:  Svet, v ktorom žijemeMôj svetNechajte ma snívaťO láskePútnikov denníkNevyjasnené príbehyŠport a hryPolitikaKorešpondenciaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu