reklama

Ja vidím

Jeden môj známy mal podivnú, aj keď nie zasa až tak zriedkavú, záľubu. Zo svojej izby sledoval ďalekohľadom ľudí na ulici. Občas, najmä večer, sa odvážil priložiť si tubusy k očiam a pozorovať dianie v oproti stojacich bytoch. Pri náhodných stretnutiam mi potom referoval, čo sa za závesmi a oknami ľudských obydlí deje. Vždy sa pritom tváril veľmi dramaticky a tvrdil, že jeho pozorovanie je aktívne. Nesleduje preto, aby si krátil čas, ale aby spoznával svoje okolie a ľudí v ňom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Nikdy som s ním úplne nesúhlasil: jeho záľuba podľa mňa prerástla do zvláštnej posadnutosti. Začal žiť životmi iných a ten jeho mu unikal. Ďalekohľadom videl do diaľky niekoľkých kilometrov, ale bravúrne prehliadal všetko, čo sa mu dialo priamo pod nosom.  

Nedávno som po dlhšej dobe podstúpil komplexnú zdravotnú prehliadku. Na náklady firmy a v pracovnom čase. A tak som šiel. Lekárka, sympatická štyridsiatnička, mi zmerala oči tými futuristickými mechanizmami a s povzdychol skonštatovala, že sa mi opäť zhoršil zrak. Len o pol dioptrie, ale predsa. Odporučila mi nosiť silnejšie okuliare a šetriť zrak. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Priznám sa, že som si ani nevšimol, že svet od istého okamihu vidím rozmazanejší. Asi preto, že mi to vyhovuje. Akonáhle zložím z nosa okuliare, vidím formu predmetov a ľudí nejasnejšie. Ich tváre, postavy a časti odevu pretekajú zo svojich zaužívaných línií, rozpíjajú sa na plátne sveta ako farebné machule. A keď sa mi prihovoria - alebo ja im - vnímam pred sebou audiovizuálne umelecké diela rozmanitej kvality.  

Keď nenosím okuliare, pozerám na svet ako cez detský kaleidoskop. Viac ako modré oči a sexi postava ma zaujmú modulácia a farba hlasu, slová, ktoré opúšťajú pery, vôňa človečiny. A táto pestrosť a víťazstvo obsahu nad formou sa mi páči. Dokonca mám pocit, že len vtedy, keď zložím z nosa okuliare, vidím svet taký, aký naozaj je – v celej jeho farebnosti a významovej pestrosti. V istom zmysle mám problém nájsť pádny dôvod na to, ako a najmä prečo by som si mal šetriť zrak.

Marek Kopča

Marek Kopča

Bloger 
  • Počet článkov:  108
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Uhryznutý diaľkami" a cestovaním. Syn, brat, kamarát, miles Christi neustále a s radosťou krížom-krážom blúdiaci vo svojom a v našom svete, plnom ľudí, príbehov a zázrakov. Zoznam autorových rubrík:  Svet, v ktorom žijemeMôj svetNechajte ma snívaťO láskePútnikov denníkNevyjasnené príbehyŠport a hryPolitikaKorešpondenciaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu